Home Tien belangrijke richtlijnen voor Google afbeeldingen optimalisatie

Tien belangrijke richtlijnen voor Google afbeeldingen optimalisatie

Over het algemeen zijn er tien richtlijnen voor Google afbeeldingen optimalisatie. Grizzly New Marketing zet ze voor u op een rijtje.

1. Geef de foto’s een beschrijvende naam in ‘normaal’ Nederlands

Google kan geen afbeeldingen bekijken, maar wel de beschrijvingen lezen. Belangrijk is daarom dat de beschrijving van de afbeelding in duidelijk Nederlands (of de taal van het land waar u gevonden wilt worden) wordt weergegeven. Het product moet zo gedetailleerd mogelijk beschreven worden in een zo klein mogelijke beschrijving (vb: 2012-Ford-Mustang-LX-Red.jpg). Ook is het daarbij belangrijk om rekening te houden met de woorden waar uw klanten op zoeken. Een goed idee is om afbeeldingen te koppelen aan SEO trefwoorden.

2. Optimaliseren Alt Tags

Een Alt Tag is een toevoeging in de HTML aan een afbeelding, ook wel de verwijzing naar een afbeelding op een webpagina genoemd. Als een bezoeker van uw website met de cursor over de afbeelding gaat, verschijnt er een vlakje met daarin de in de Alt Tag ingevulde tekst. De Alt Tag voegt ook SEO-waarde toe aan uw website. Door het toevoegen van passende Alt Tags aan uw afbeeldingen, worden de afbeeldingen geassocieerd met de zoekwoorden en wordt uw website beter gevonden.

3. Voeg meerdere afbeeldingen toe bij een product

Het is ook handig om meerdere afbeeldingen van uw product op uw website te zetten, bijvoorbeeld afbeeldingen van verschillende gezichtspunten. Laat bij kleding bijvoorbeeld niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant, zijkant en een afbeelding zien waarop iemand het kledingstuk draagt. Via de hierboven genoemde Alt Tags kunt u ook deze afbeeldingen optimaliseren.

Tien belangrijke richtlijnen voor Google afbeeldingen optimalisatie
Let op: U wilt wellicht grotere afbeeldingen plaatsen, omdat dit de gebruikservaring van uw klanten verbetert. Het is echter niet verstandig om de grootste afbeelding op uw webpagina te plaatsen en vervolgens de dimensies te verkleinen via de broncode. Dit verhoogt namelijk de laadtijd van uw pagina, aangezien de afbeelding nog steeds geassocieerd wordt met het grotere plaatje. Zet daarom een kleine afbeelding op uw webpagina (zie miniatuur) en bied de optie aan om een grotere afbeelding te bekijken in een Pop-Up of op een andere webpagina.
Mobiele website

4. Verlaag de bestandsgrootte van uw afbeelding

Wist u dat…

  • De meeste consumenten maar ongeveer drie seconden wachten op een ladende website als ze achter een laptop of computer zitten?
  • …dit slechts 5 seconden is als ze hun mobiele telefoon gebruiken?
  • Amazon ontdekte dat als hun webpagina’s slechts één seconde langer zouden laden, ze dit $1.6 miljard per jaar zou kosten?
  • Google laadtijd van pagina’s meeneemt in haar rangschik algoritme?

De bovenstaande vier punten in ogenschouw nemende is het belangrijk om de bestandsgrootte van uw pagina zo klein mogelijk te houden. Een goede vuistregel hierbij is om (in ieder geval) te proberen om al uw e-commerce afbeeldingen kleiner dan 70kb te houden.

5. Kies het juiste afbeeldingtype bij iedere afbeelding

Er zijn over het algemeen drie afbeeldingtypes die gebruikt worden om afbeeldingen te plaatsen: JPEG, GIF, en PNG. Het hangt van de afbeelding af welk afbeeldingtype het meest geschikt is. Door een geschikt afbeeldingtype te kiezen, houdt u onder meer de bestandsgrootte klein. Dit zorgt voor een goede gebruikservaring voor uw klanten. Over het algemeen kunt u de volgende richtlijnen aanhouden:

  • Gebruik JPEG voor de meeste e-commerce situaties. Dit type geeft de beste kwaliteit en kleinste afbeeldingomvang.
  • Gebruik geen GIF’s voor grote productafbeeldingen. Een GIF bestand is erg groot en biedt geen goede mogelijkheden om het te verkleinen. GIF’s zijn wel goed bruikbaar voor miniaturen en decoratieve afbeeldingen.
  • PNG’s kunnen een goed alternatief zijn voor zowel JPEG’s en GIF’s. Indien u enkel in staat bent om productafbeeldingen te vervaardigen in PNG, is het aan te raden om PNG-8 te gebruiken in plaats van PNG-24. PNG’s zijn, als gevolg van hun extreem kleine bestandsomvang, uitermate geschikt voor simpele decoratieve afbeeldingen.

6. Maak (op een goede manier) gebruik van miniaturen

Miniaturen (in het Engels “thumbnails” genoemd) zijn verkleinde productafbeeldingen die ervoor zorgen dat het dataverkeer laag blijft. Pas wanneer de bezoeker op de miniatuur klikt, wordt de originele foto geladen. Hierdoor wordt de originele foto alleen gedownload wanneer bezoekers die graag willen zien. Dit zorgt voor een snellere laadtijd van uw pagina’s en dus ook een verhoging van het gebruiksgemak. Hierbij is het belangrijk om de miniatuur zo klein mogelijk te houden (anders wordt de laadtijd alsnog te hoog) en de Alt Tag anders te maken dan die van de ‘echte’ afbeelding (anders wordt wellicht de miniatuur gepresenteerd door Google).

gebruik van miniaturen

7. Gebruik site maps

De zogeheten ‘web crawlers’ van Google, de computers die de zoekresultaten opsporen en presenteren, kunnen geen afbeeldingen presenteren die niet worden uitgelegd in de broncode (zie ook punt 1). Om de ‘web crawlers’ te helpen, is het verstandig om gebruik te maken van een site map. Dit is een pagina waarin alle links van een webpagina staan, die normaal gesproken op belangrijkheid zijn gesorteerd. Belangrijk hierbij is al de noodzakelijke informatie, door middel van het gebruik van specifieke tags, toe te voegen in de site map, zodat de web crawlers eenvoudig pagina’s kunnen vinden op uw website.

8. Goed gebruik van decoratieve afbeeldingen

Hoewel decoratieve afbeeldingen, zoals achtergrondafbeeldingen, buttons en randen, veel aan de aantrekkingskracht van uw website bijdragen, kunnen ze ook een grote gecombineerde bestandsgrootte en daarbij een langzame laadtijd tot gevolg hebben. Er zijn drie punten waarmee u de bestandsgrootte van uw decoratieve afbeeldingen eenvoudig kunt verkleinen:

  • Gebruik PNG-8 of GIF voor randen of simpele patronen. Met dit bestandstype kunt u met slechts enkele honderden bites al mooie afbeeldingen ontwikkelingen;
  • Maak gebruik van CSS in plaats van afbeeldingen om uw website kleur te geven;
  • Verklein uw achtergrondafbeelding zo ver mogelijk. Dit zijn vaak de grootste afbeeldingen qua omvang.

9. Wees voorzichtig bij het gebruik van ‘Content Delivery Networks’

Een Content Dilvery Network wordt gebruikt om statische bestanden (afbeeldingen, stylesheets, Javascript, etc.), die niet vaak wijzigen, buiten de webserver van uw website of webshop ‘neer te zetten’. Het grote voordeel hiervan is dat uw bestanden door andere servers worden opgehaald en niet door de webserver. Dit zorgt ervoor dat uw website sneller wordt geladen. Het nadeel hiervan is echter dat backlinks (gegeneerd door linkbuilding) worden gericht naar de website van dit Content Delivery Network, in plaats van naar uw website. Het is daarom verstandig om een expert (zoals Grizzly New Marketing) in te schakelen om advies te vragen over het gebruik van Content Delivery Networks. Het is namelijk volledig afhankelijk van uw website of u er enig voordeel aan beleeft.

10. Test afbeeldingen

Het is handig om de volgende zaken te testen voor u uw website online zet:

  • Het aantal afbeeldingen per pagina;
  • Welke aanzichten van de afbeelding de voorkeur van uw klanten hebben;
  • Het aantal producten u plaatst op categoriepagina’s.

Met de resultaten van deze tests kunt u makkelijker inspelen op de behoeften van uw consumenten. Hoe beter u bent ingespeeld op de behoeften van uw klanten, hoe hoger de kans op conversies.

Grizzly New Marketing is gecertificeerd partner van...