Home Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Met behulp van conversie optimalisatie probeert u in het kort bezoekers van uw website klant te maken. Conversie kan worden geoptimaliseerd door middel van vele diverse elementen, zoals:

  • Teksten
  • Indeling
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Kwaliteit van de bezoekers
  • Design

Door middel van het optimaliseren van deze elementen verhoogt u aanzienlijk de kans op conversies.

Conversie optimalisatie

Let’s talk.

10 belangrijke zaken bij conversie optimalisatie

Grizzly New Marketing is al sinds 2001 conversiespecialist en heeft al veel bedrijven aan een hogere ROI geholpen. Wij weten dan ook als geen ander welke aspecten belangrijk zijn voor conversie optimalisatie. In het kort zijn er tien zaken die belangrijk zijn.

1. Aanspreken van doelgroep

Speel met de tekst in op de focus van uw doelgroep. “Welkom op deze website” is heel vriendelijk, maar spreekt niet aan. Het is daarom verstandig om te beginnen met dilemma’s/onderwerpen waar uw bezoeker mee bezig is en waar deze (als het goed is) voor naar uw website komt.

2. USP’s

Internetonderzoek heeft uitgewezen dat een eerste websitebezoek via Google gemiddeld zeven seconden duurt. Het is dan ook belangrijk dat uw bezoeker in één oogopslag weet waarom hij/zij bij u moet zijn. Hiervoor kunt u de belangrijkste (maximaal drie á vier) USP’s in de header of op een andere prominente plek verwerken. Zo ‘snappen’ bezoekers direct waar het in deze website om draait. Onderscheidend vermogen is hierbij natuurlijk het belangrijkst!

3. Doseer content

Zoals gezegd duurt een eerste bezoek gemiddeld zeven seconden. Daarom is het van essentieel belang om de belangrijkste landingspagina’s overzichtelijk en helder te maken in plaats van bezoekers meteen hele lappen tekst voor te schotelen. Zo houdt u de aandacht van uw bezoeker  eenvoudiger vast.

4. Goed design

Uiteraard is aan passend webdesign ook een voorwaarde voor een goede eerste indruk. Het hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Veelal is een nette en betrouwbare uitstraling wel van belang. Echte conversiekillers zijn slordigheden, ontbrekende logo’s en het gebruik van veel kleuren.

5. Gebruik een slogan/propositie

Geef bezoekers de mogelijkheid om meteen te zien waar het bij uw website om gaat. Dit kan door middel van afbeeldingen, maar ook door bijvoorbeeld slogans. Hiervoor geldt vaak: hoe concreter, hoe beter.

6. Bied “over de streep trekkers aan”

Om van bezoekers klanten te maken, moet u ze “over de streep trekken”. Er zijn diverse methodes om uw bezoekers net dat kleine zetje te geven om echt een (terugkomende) klant te worden. Denk aan een kennismakingsaanbod of gratis producten of diensten.

7. Overzichtelijke indeling

Deel uw website logisch in, zodat uw bezoekers uw website snel snappen. Laat bijvoorbeeld via buttons of hyperlinks weten hoe ze contact met u kunnen opnemen, hoe ze een offerte aan kunnen vragen of hoe ze (in het geval van een webshop) producten direct kunnen bestellen. Wanneer dit niet duidelijk is, zal u veel potentiële klanten verliezen, aangezien niemand zin heeft om lang te moeten zoeken.

8. Ben overtuigend in teksten

Maak uw bezoekers nieuwsgierig door gebruik te maken van wervende, goed (in correct Nederlands) geschreven teksten. Het benoemen van de vele voordelen van uw bedrijf, het uitleggen de USP’s en zorgen voor herkenbaarheid zijn zomaar wat handvaten die u hierbij kan gebruiken.

9. Gebruik aantrekkelijke navigatie

Uiteraard is uw website ingedeeld in diverse pagina’s, allemaal voorzien van headers. Vaak geldt het dat hoe aantrekkelijker de headers zijn, hoe eerder de bezoeker doorklikt. Vervang zaken als ‘contact’, ‘werkwijze’ en ‘diensten’ eens door ‘vrijblijvende kennismaking’, ‘unieke werkwijze’ en ‘voordelen’.

10. Call to actions

Als laatste is het verstandig om gebruik te maken van zogeheten call to actions. Gebruik buttons waarmee bezoekers direct worden doorgelinkt naar uw productpagina, offerte aanvraagpagina of contactpagina. Zet op deze buttons niet, zoals hierboven besproken, gewoon de woorden ‘producten’, ‘offerte aanvragen’ of ‘contact’, maar nodig de bezoeker echt uit om op de button te klikken. “Bekijk snel ons hoogwaardige assortiment”, “Vraag direct een vrijblijvende offerte aan!” of “Neem meteen vrijblijvend contact met ons op” zijn voorbeelden.

Grizzly New Marketing is gecertificeerd partner van...